گوسفند،گوساله،شتر مرغ، شتر،آلایش گوسفندی

مرغ،بلدرچین،بوقلمون،سایر ماکیان

ماهی،میگو،خاویار،محصولات دریایی منجمد

سوسیس،کالباس،زیتون،مواد اولیه آشپزی...

غذای آمده،سالاد،زیتون،سینی مزه

مرغ،گوشت،استیک،گوشت با پنیر ...

تخفیف های ویژه فروشگاه ظفر را از اینجا دنبال کنید.

توصیه های غذایی برای افزایش مقاومت بدن در دوران کرونا

توصیه های غذایی برای افزایش مقاومت بدن در دوران کرونا

داشتن یک رژیم غذایی سالم یکی از مهمترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی بدن ، به ویژه در طول کرونا است.
حفظ تعادل ، تنوع و تناسب اندام در رژیم غذایی یکی از اصول اساسی حفظ سلامتی است ، به ویژه در طی همه گیری کرونا.
تعادل به معنای مصرف مقادیر کافی مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامتی است ، و تنوع به معنای مصرف مواد غذایی از گروه های اصلی غذایی ، از جمله نان ، غلات ، سبزیجات ، میوه ها ، شیر و لبنیات ، گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و غلات است.
مواد تشکیل دهنده هر گروه غذایی تقریباً دارای ارزش غذایی یکسانی هستند ، بنابراین اگر غذایی در دسترس نباشد ، می توان از مواد جایگزین آن استفاده کرد.

گروه های غذایی


گروه نان و غلات: این گروه شامل انواع نان ، برنج ، ماکارونی ، غلات و محصولات آنها است. توصیه می شود برای تقویت سیستم ایمنی بدن از غلات کامل استفاده کنید. نان فانتزی و لواش نان سفید است و می تواند قند خون را افزایش دهد.
سبزیجات: این گروه شامل سبزیجات ، کرفس ، کاهو ، اسفناج ، کلم ، کدو ، هویج ، فلفل ، قارچ ، پیاز و … است. از آنجا که پیاز خام حاوی ویتامین C است ، می توان روزانه همراه غذا استفاده کرد. از کلم پیچ ، که حاوی ویتامین C است ، در سوپ یا آش استفاده کنید.
گروه میوه: شامل میوه ها ، مرکبات ، آب میوه های طبیعی ، کمپوت و میوه های خشک است.
گروه شیر و لبنیات: این گروه شامل شیر ، ماست ، پنیر ، ماست و ماست است. یک یا دو فنجان شیر کم چرب و پروبیوتیک یا گزینه های جایگزین مخصوصاً در روزهای کرونا توصیه می شود.
گروه گوشت و تخم مرغ: این گروه شامل گوشت ، مرغ ، ماهی ، بلدرچین و تخم مرغ است.
حبوبات: این گروه شامل حبوباتی مانند نخود فرنگی ، لوبیا ، عدس ، نخود ، لوبیا و غیره است.
گروه آجیل: آجیل شامل گردو ، پسته ، بادام زمینی ، فندق ، بادام هندی ، بادام و آجیل است.

نکات دیگر


به مقدار زیاد مایعات بنوشید
هر فرد باید روزانه حدود 6 تا 8 لیوان آب و مایعات مصرف کند. برای دریافت مایعات کافی می توان برش هایی از خیار ، لیمو ، نعناع و پرتقال را به آب اضافه کرد. لازم به ذکر است که مصرف آب میوه های صنعتی به دلیل دارا بودن درصد بالایی از قند ، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.
از مصرف زیاد چای و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه ، نوشیدنی های انرژی زا و … خودداری کنید زیرا باعث کم آبی بدن می شوند. چای سبک و انواع دمنوش های گیاهی مانند نعناع ، آویشن ، لیمو و … در این دوره مفید هستند.از مصرف زیاد چای و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه ، نوشیدنی های انرژی زا و … خودداری کنید زیرا باعث کم آبی بدن می شوند. چای سبک و انواع دمنوش های گیاهی مانند نعناع ، آویشن ، لیمو و … در این دوره مفید هستند.

از خوردن فست فود خودداری کنید. غذاهایی مانند پیتزا ، سوسیس ، کالباس و برگر سرشار از چربی و نمک هستند و می توانند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند.

از شکلات ها ، شیرینی ها ، مربا و خامه ها خودداری کنید و از آب میوه های طبیعی استفاده کنید.

به جای سرخ کردن غذا ، آن را آب پز ، کباب یا بخار پز می کنند. قسمت سوخته را نخورید.

برای بهبود طعم غذا از آویشن ، سبزیجات تازه ، سیر ، لیمو ، پرتقال و … استفاده کنید.

از پرخوری ، غذای بی ارزش ، غذاهای پرچرب ، نمک و سنگین پرهیز کنید.

این نوشیدنی ها را بنوشید

مصرف چای آویشن ، گل گاوزبان ، زعفران ، بابونه ، بادرنجبویه و هندوانه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

این غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید

سوپ هایی مانند برنج ، ماش ، جو ، هویج ، سبزیجات معطر ، روغن زیتون و مرغ تهیه کنید و زردچوبه ، آبلیمو و آویشن به آن اضافه کنید.

خورشت های بیشتری مانند کدو تنبل ، لوبیا سبز و بامیه بخورید.

نخود مانند نخود فرنگی ، پیاز شیرین ، گوشت گوسفندی و میوه به ویژه برای افراد مسن توصیه می شود.

مصرف سمنو ، جوانه گندم ، جوانه جو ، برگ های شیرین ، توت خشک ، انجیر ، شیر برنج همراه با دانه های سیاه و دارچین ، و پوسته های زرد همراه با خلال بادام و پسته می تواند به رفع ضعف و خستگی کمک کند.

روزانه 1 قاشق چایخوری سیاه دانه همراه با صبحانه میل کنید. می توانید به مزه پنیر یا نان سیاه دانه اضافه کنید.

برای جلوگیری از بیماری زمینه ای ، این غذاها را بخورید

پیشگیری از این بیماری ها به ویژه از آن جهت مهم است که افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مستعد ابتلا به کرونا هستند.

جلوگیری از فشار خون بالا

در سبزیجات مختلف عنصری به نام پتاسیم وجود دارد که در صورت کمبود می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی شود. خوردن سبزیجات ، به ویژه جعفری ، گشنیز ، کرفس ، لوبیا سبز و سیب زمینی می تواند شما را در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت کند.

پیشگیری از دیابت

برای جلوگیری از دیابت از یک منبع غنی از فیبر استفاده کنید. مصرف غلات سبوس دار ، پرهیز از شیرینی و کیک ، آب میوه های صنعتی ، مصرف مناسب میوه ها و پرهیز از غذاهای پرچرب می تواند به کاهش خطر دیابت کمک کند.

پیشگیری از چاقی

سبک زندگی بی تحرک به یک مشکل جدی برای مردم محلی تبدیل شده است ، زیرا آنها باید در طول کرونا در خانه بمانند. چند ورزش ساده در خانه انجام دهید. پیاده روی در مناطق دور افتاده مانند پارک های فضای باز ، خوردن سالاد قبل از غذا ، آرام غذا خوردن ، جویدن مقدار زیادی غذا ، داشتن خواب خوب در شب ، افزایش تعداد وعده های غذایی ، کاهش میزان غذا در هر وعده به جلوگیری از چاقی کمک می کند.

بخور بدهید

بخور دادن وضعیت تنفسی فرد را بهبود می بخشد. بخورهای گیاهی مانند بابونه ، مرزنجوش و اسطوخودوس در دوران کرونا مفید هستند.

Share on google
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری